تلفن سفارش کالا: 02177828376
سفارشات سالن‌ها با سرویس رایگان صورت می‌گیرد

تاریخچه‌ی رنگ مو

تاریخچه:
رنگ کردن مو از گذشته‌های دور متداول بوده است. یونانیان باستان از صابون‌های زبر و بی‌رنگ‌کننده و حنا برای تغییر رنگ موهای خود استفاده می‌کردند. چنین اقدامی در میان آنان نشانه شجاعت و شهامت تلقی می‌شد. رومیان رنگ‌های تیره را بیشتر می‌پسندیدند. آنها رنگ تیره را با جوشاندن پوست گردو و تره‌فرنگی به دست می‌آوردند.

در دنیای مدرن نیز بازار رنگ‌مو همچنان داغ است. بر اساس آمار، ۷۵ درصد از زنان امریکایی از رنگ‌مو استفاده می‌کنند. در سال ۱۹۵۰، تنها ۷ درصد از زنان این کشور موهای خود را رنگ می‌کردند که آن هم برای پوشاندن موهای سفید بود. در چند دهه پیش، عامه مردم از رنگ‌مو استفاده نمی‌کردند و زنانِ با موهای رنگ‌شده اسباب تمسخر سایرین بودند. این روزها مردان هم به تبعیت از زنان برای پوشاندن موهای سفید خود از رنگ‌مو استفاده می‌کنند. آمارهای به دست آمده در کشور امریکا در سال ۲۰۰۲ میلادی حاکی از صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای رنگ‌مو است و شمار مصرف‌کنندگان رنگ‌مو در ۵ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است. اما انتخاب نوع رنگ‌مو و فن استفاده از آن به موضوعی گیج‌کننده بدل شده است.

Structure-Of-Hair-Shaft

ساختمان طبیعی مو

موی پستانداران از دو بخش غلاف و ریشه تشکیل شده است. غلاف به شکل یک برجستگی بر روی پوست و ریشه در زیر سطح پوست قرار دارد. رشد مو از قسمت ریشه انجام می‌شود. سایر بخش‌های مو مرده هستند. موی سر به‌طور طبیعی، در هر ماه حدود یک سانتی‌متر رشد می‌کند. مدت قرار داشتن هر مو بر روی سر ۳ تا ۵ سال است و هر انسان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار عدد مو بر روی سر خود دارد. مو دارای دو نوع رنگدانه (ملانین) است که یک نوع آن شامل رنگ‌های قهوه‌ای تا سیاه و نوع دیگر دربرگیرنده رنگ‌های طلایی، زرد، حنایی و قرمز است. نبود رنگدانه باعث سفیدی موها می‌شود. پیش از قرار گرفتن رنگ‌های مصنوعی در غلاف مو، کوتیکول یا لایه بیرونی آن باید باز شود.

عناصر تشکیل‌دهنده رنگ‌مو

تا پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی، رنگ‌مو از رنگ‌های طبیعی استخراج می‌شد. در سال ۱۹۰۹ اسکولر، شیمیدان فرانسوی، نخستین رنگ‌موی مصنوعی را ساخت. به دنبال این نوآوری، اولین شرکت تولیدکننده رنگ‌مو در فرانسه تأسیس شد. یک سال بعد، نام شرکت مذکور به «اورئال» تغییر یافت که امروزه هم بسیار شهرت دارد. محصولات این شرکت به سراسر جهان ارسال شد و موفقیتی بزرگ به دست آورد.

دو ماده شیمیایی پایه در تمام فرایندهای رنگ کردن مو شرکت دارند: ماده اول «پیروکسید هیدروژن» یا «اکسیدان» نام دارد. این ماده موجب حالت گرفتن مو و تثبیت رنگ آن می‌شود. استفاده از اکسیدان به مقدار زیاد، سولفور مو را خارج می‌کند. از دست رفتن سولفور مو نیز باعث زبری و نازکی تارهای مو می‌شود. در اکثر رنگ‌موها، میزان اکسیدان ۳۰ درصد یا کمتر است. ماده دیگر تشکیل‌دهنده رنگ‌مو آمونیاک نام دارد. این ماده قلیایی، در نتیجه ترکیب شدن اکسیدان با رنگ اولیه مو، به صورت کاتالیزور عمل و رنگ موها را روشن می‌کند. همچنین آمونیاک موجب جدا شدن کوتیکول و نفوذ رنگ به درون پوسته مو می‌شود.

colors

انواع رنگ‌مو

امروزه برای موهای مختلف انواع متنوعی رنگ‌مو تولید شده است و شما می‌توانید با کمی دقت رنگ‌موی مناسب موهای خود را بیابید. نکته مهم آن است که رنگ‌موهای شیمیایی، در صورت ناآگاهی شما از نوع رنگ، می‌توانند مضر باشند. چگونگی واکنش پیروکسید هیدروژن و آمونیاک با موهای سر مستقیماً به نوع محصول انتخاب‌شده بستگی دارد.
در ادامه به معرفی چند نوع رنگ‌مو می‌پردازیم:

رنگ‌موی نیمه دائمی:

این نوع رنگ، بدون ایجاد تغییر در حالت طبیعی مو، رنگ را به لایه بیرونی آن اضافه می‌کند. رنگ‌مو مولکول‌های زبری دارد. این مولکول‌های کوچک پس از چندبار شست‌وشو از غلاف مو خارج می‌شوند. این نوع رنگ‌مو به مدت ۶ تا ۱۲ مرتبه شست‌وشو با شامپو دوام دارد و ۵۰ درصد از موهای سفید را پوشش می‌دهد. همچنین، تقویت‌کننده رنگ طبیعی مو نیز هست. رنگ‌موهای نیمه دائمی، موهای شما را روشن یا بی‌رنگ نمی‌کنند. زیرا عاری از ترکیبات آمونیاک و پیروکسید هیدروژن هستند.

رنگ‌موی موقت:

اثر این نوع رنگ به مدت ۱۴ تا ۲۸ بار شست‌وشو با شامپو در مو باقی می‌ماند. مولکول‌های این نوع رنگ غلاف دور مو را می‌پوشانند و به درون پوسته آن نفوذ می‌کنند. سپس در محلی که مولکول‌های رنگدانه طبیعی قرار دارند ساکن می‌شوند. آمونیاک رنگ‌موی موقت به اندازه‌ای است که رنگدانه طبیعی را روشن یا بی‌رنگ نمی‌کند. به‌علاوه، مقدار پیروکسید هیدروژن آن هم اندک است. با این وجود، موهای سفید را پوشش می‌دهد.

رنگ‌موی دائمی:

این نوع رنگ‌مو برای ایجاد تغییرات کلی در شکل ظاهری است. موهای سیاه را بور می‌کند و بالعکس. در رنگ دائمی، از آمونیاک و نیز پیروکسید هیدروژن برای رنگ کردن مو استفاده می‌شود. مولکول‌های رنگ وارد پوسته مو می‌شوند و با شست‌وشو از بین نمی‌روند. این محصول بر رنگدانه‌های مو اثر می‌گذارد و آنها را روشن‌تر می‌کند. به همین علت است که یک رنگ‌مو روی موهای افراد مختلف به رنگ‌های متفاوت درمی‌آید.در حدود ۴ تا ۶ هفته زمان لازم است تا رنگ از ریشه مو خارج و رنگ طبیعی مو بر روی پوست سر ظاهر شود.

تلفن سفارش کالا: 02177828376
سفارشات سالن‌ها با سرویس رایگان صورت می‌گیرد

مطالب مرتبط