تلفن سفارش کالا: 02177828376
سفارشات سالن‌ها با سرویس رایگان صورت می‌گیرد

سشوار و تاریخچه‌ آن

سشوار امروزه به یکی از وسایل ضروری زندگی تبدیل شده و بدون سشوار کشیدن ،استحمام کامل نمی شود!
درواقع از سشوار نه تنها برای حالت دادن به موها استفاده می‌شود بلکه وسیله ای است برای یک کار خیلی عادی و تقریباً روزمره که خشک کردن موها است. اما این هوای داغ که برای خشک کردن موهای خیس استفاده می‌شود، ممکن است موها را زیادی خشک کند و به‌اصطلاح آنها را بسوزاند و حتی باعث ریزش موی سر بشود.
اگر این موضوع باعث نگرانی شما شده و می‌ترسید که با استفاده از سشوار، صاحب کله‌ای بی‌مو شوید، این مژده را به شما می‌دهیم که نوعی سشوار وجود دارد که نه تنها به موهای شما آسیبی نمی‌رساند، بلکه آنها را تقویت هم می‌کند.

seshoar (1)
اولین سشوار
وقتی که برای اولین بار در قرن ۱۹ رابطه بین الکتریسته و ماهیچه و سیستم عصبی جانداران کشف شد، کم‌کم استفاده از الکتریسته در راه‌های مختلف رواج پیدا کرد. با کوچک‌تر شدن موتورهای الکتریکی و به دنبال آن کوچک‌تر شدن وسایل برقی، این ابزار به تدریج وارد زندگی مردم شدند تا اینکه اوایل سال ۱۹۲۰، سشوار الکتریکی برای استفاده در منازل و سالن‌های آرایشی طراحی و تولید شد.
اولین و ابتدایی‌ترین انواع سشوار بسیار بزرگ بودند و معمولا از جنس استیل ساخته می‌شدند و دارای یک دسته چوبی بودند.به خاطر استفاده از موادی مثل چوب و استیل در بدنه سشوار، این وسیله بسیار سنگین و زمخت بود و استفاده از آن به هیچ‌وجه آسان نبود.
شرکت‌های تولیدکننده سشوار برای اینکه فروش خود را بالا ببرند، سعی کردند با تغییر رنگ دکمه‌های سشوار و یا تغییر شکل ظاهری آن، این وسیله را متنوع‌تر سازند اما در اصل، سشوارها هیچ تفاوتی با هم نداشتند و همچنان زشت و کم استفاده بودند.
با جایگزین شدن پلا‌ستیک به جای استیل، اوضاع تغییر کرد. به این ترتیب، سشوارهای سبک‌تر و ظریف‌تری ساخته شدند و قابلیت رنگ‌بندی در سشوارها ایجاد شد. مهم‌تر از همه پلاستیک این مزیت را داشت که در مقابل گرما، عایق بود و دیگر احتیاجی به دسته چوبی سنگین برای عایق کردن دسته سشوار وجود نداشت.
تا مدت‌ها ، بیشتر تغییرات سشوار در راستای زیبایی ظاهری بود نه کیفیت. این نوع سشوار، حتی تا بعد از جنگ جهانی دوم بدون تغییر ساخته می‌شدند تا اینکه بعد از مدتی سشوارهایی به بازار عرضه شد که اگر چه همانند قبل پر سروصدا بودند، اما ظریف‌تر و کوچک‌تر بودند و نیز دارای موتورهای فیلتردار بودند که باعث تمیز ماندن و طولانی‌تر شدن عمر سشوار می‌شد.
در سال ۱۹۵۴‌، شرکت<‌جنرال الکتریک > با جا دادن موتور سشوار درون فن (هواکش) که باعث می‌شد موتور سشوار در ظاهر پیدا نباشد، پیشرفت دیگری در زمینه تولید سشوار ایجاد کرد. با پیشرفت تکنولوژی کم‌کم سشوارها به شکل سشوارهای امروزی درآمدند، اما اصول اولیه آنها، همچنان ثابت مانده است.

اجزای سشوار و عملکرد آن
سشوارها برای تولید جریان هوای گرم فقط به دو قطعه المنت و یک موتور الکتریکی کوچک نیاز دارند.
کار این دو قطعه، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی است. مکانیسم عمل سشوار به این صورت است که وقتی دو شاخه سشوار را به پریز برق می‌زنید و سشوار را روشن می‌کنید، جریان هوای محیط وارد سشوار می‌شود. برای اینکه هوای خروجی سشوار گرم شود، المنت شروع به گرم شدن می‌کند و در همین حال، پره‌های موتور نیز به گردش در می‌آیند. در اثر چرخش پره‌های موتور، جریان هوایی در سشوار تولید می‌شود که به المنت می‌رسد و با انتقال گرما از المنت، هوای درون سشوار گرم می‌شود . این هوای گرم، دمای اطراف تارهای مو را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آب بیشتری از سطح موها تبخیر ‌شود.

ایمنی سشوار
‌پوست سر نمی‌سوزد: پوست سر انسان در دمای بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌سوزد به همین علت یک حسگر حرارتی در سشوار وجود دارد که با رسیدن به نزدیکی این دما به طور خودکار جریان را قطع کرده و سشوار را خاموش می‌کند.
آتش نمی‌گیرد: برای اینکه سشوار در اثر داغ شدن آتش‌ نگیرد، یک فیوز حرارتی که دارای مدار گرمایی است، در سشوار وجود دارد. اگر دما و جریان تا حد زیادی بالا رود، این فیوز جریان را قطع می‌کند و مدار را از کار بازمی‌دارد.
دست را نمی‌سوزاند: سطح خارجی سشوار بدون پوشش مناسب به راحتی می‌تواند پوست دست را بسوازند. برای جلوگیری از این خطر، سشوارها دارای یک پوشش حرارتی از جنس مواد عایق حرارتی هستند که بدنه پلاستیکی سشوار را می‌پوشاند.
فیلتر دارد:‌ در هر دو انتهای سشوار یک <تور سیمی> قرار دارد که مانع از ورود ذرات معلق هوا به به داخل موتور سشوار می‌شود. در صورت نبودن این فیلتر، ذرات هوا به موتور سشوار‌ وارد می‌شوند و حتی می‌توانند سشوار را از کار بیاندازند . به همین دلیل لازم است هر چند وقت یک‌بار این فیلترها تمیز شوند و ذرات جمع شده بر روی آنها پاک شوند. در غیر این‌صورت پس از مدتی حفره‌های هوایی فیلتر بسته می‌شوند و هیچ هوایی به موتور و دینام سشوار نخواهد رسید.
در نتیجه موتور بیش از حد داغ می‌شود و ممکن است سشوار آسیب ببیند.
بهترین سشوار دنیا
یکی از مشکلاتی که همواره در مورد سشوار وجود داشته، این است که استفاده مکرر از سشوار و حرارتی که در اثر آن به موها می‌رسد، باعث آسیب به رشته‌های مو و ضعیف‌شدن و نازک شدن و حتی ریزش مو می‌شود، برای مقابله با این مشکل، نوعی سشوار ساخته شده که مقدار آسیب وارده به مو را به حداقل می‌رساند. این نوع سشوار به اصطلاح برای <یون‌ درمانی> موها استفاده می‌شود و ضمن خشک کردن موها، آنها را تقویت نیز می‌کند. عملکرد این سشوار به گونه‌ای است که از خشک شدن چربی طبیعی موها جلوگیری می‌کند و در نتیجه موها نه تنها <وز> کرده به نظر نمی‌رسند، بلکه بسیار نرم و به حالتی <پف‌دار> در می‌آیند. با استفاده از سشوارهای <یونی>، موهای شما براق‌تر و حالت‌پذیرتر به نظر می‌رسند و نه تنها به موهای شما آسیبی وارد نمی‌شود، بلکه اگر موهای شما آسیب دیده باشند، آنها را ترمیم هم می‌کند و به حالت اولیه برمی‌گرداند.

seshoar (2)

نحوه عملکرد سشوار یونی
این نوع سشوار با انتشار میلیون‌ها ذره یون بر روی موها باعث می‌شود مولکول‌های آب با حرارت بسیار اندکی شکسته و تجزیه شوند . تارهای مو می‌توانند این ذرات بسیار ریز را جذب کنند . در ضمن با جذب تقویت کننده‌ها که به‌صورت یون هستند، آسیب سلولی در موها کاهش می‌یابد. جذب رطوبت همچنین باعث می‌شود موهایی که نازک شده‌اند، براق‌تر و لطیف‌تر و ابریشمین به نظر بیایند.
استفاده از یون، باعث می‌شود سرعت خشک شدن موها تا ۵۰ درصد افزایش یابد و به همین دلیل، مدت زمان استفاده از سشوار کوتاه می‌شود و در نتیجه هم حرارت و هم میزان برق مصرفی نیز کاهش می‌یابد. در ضمن این سشوارها با دمای نسبتاً‌ خنکی موها را خشک می‌کنند و به این ترتیب میزان آسیب ناشی از سوختگی نیز به حداقل ممکن می‌رسد.
یکی از شرکت هایی که موفق به تولید این نوع سشوار شده است، برای سنجش کیفیت این سشوارها، آنها را به مدت یک هفته در اختیار دو نفر متخصص مُد قرار داد تا از این نوع سشوار برای آرایش مو استفاده کنند. این دو نفر که روی‌هم رفته به مدت ۴۰ سال در زمینه سابقه داشتند، از ۶ نوع سشوار دیگر به همراه سشوارهای یونی در عرض یک‌هفته استفاده کردند و آنها را بر روی موی افراد مختلف امتحان کردند و در نهایت سشوارهای یونی به عنوان بهترین نوع سشوار شناخته شدند. این انتخاب بر مبنای راحت بودن استفاده از این سشوار و نیز مدتی که برای خشک کردن موها احتیاج دارند، صورت گرفت؛ البته وزن و مدل و طرح و اندازه آنها نیز مدنظر بود. این سشوارها با خشک کردن موهای معمولی و متوسط در ۱۰ دقیقه و موهای ضخیم‌تر در ۱۵ دقیقه توانستند برتری خود را نسبت به سشوارهای دیگر ثابت کنند. سشوارهای معمولی به طور میانگین ۲۵ دقیقه زمان برای خشک کردن موها نیاز دارند و به همین خاطر، صدمه‌ای که به موها می‌رسانند، بیشتر است.
انواع دیگر سشوار تفاوت چندانی با هم ندارند و فقط ممکن است از لحاظ لوازم جانبی کامل‌تر باشند.

کاربرد‌های دیگر سشوار
‌برای جداکردن چسب از سطوح مختلف، شما می‌توانید با گرم‌کردن برچسب توسط سشوار، آنرا به راحتی از سطح مورد نظر جدا کنید بدون اینکه ذره‌ای برچسب بر روی سطح باقی بماند.
ظ برای پاک کردن لک پارافین از روی مبل و فرش، می‌توانید از سشوار استفاده کنید و وقتی پارافین به حالت مایع درآمد، با دستمال آن‌را کاملا محو کنید. از همین روش می‌توان برای از بین بردن لکه‌های مداد شمعی از سطح دیوار استفاده کرد.
سشوار را برای آرایش صورت نیز می‌توان به کار برد. به این ترتیب که بوسیله سشوار، فرمژه را گرم کنید و سپس از آن استفاده کنید. در این صورت نتیجه بهتری می‌گیرید. برای خشک کردن لاک ناخن‌ها نیز سشوار وسیله مناسبی است.
اگر قصد دارید در منزل گردوغبار را از سطح گل‌‌های مصنوعی و پارچه‌ای و یا گل‌های خشک (که قابل شستشو نیستند) پاک کنید، بوسیله درجه کم حرارت سشوار، این کار به راحتی و با سرعت انجام می‌گیرد.
وقتی نمکدان و فلفلدان را شسته‌اید، باید زمان زیادی منتظر بمانید تا این ظرف‌ها کاملا خشک شوند و سپس نمک و فلفل را داخل آنها پر کنید. در غیر این صورت، نمک و فلفل درون ظرف‌‌هایشان خیس شوند و به صورت <گلوله> درمی‌آیند. در این مورد هم می‌توانید با استفاده از سشوار به کار خود سرعت ببخشید.

تلفن سفارش کالا: 02177828376
سفارشات سالن‌ها با سرویس رایگان صورت می‌گیرد

مطالب مرتبط