تلفن سفارش کالا: 02177828376
سفارشات سالن‌ها با سرویس رایگان صورت می‌گیرد

بهترین شامپو – شامپوی مناسب

شامپو از چه موادی درست می‌شود؟
کری او. برین، صاحب مرکز طراحی و رنگ او. برین، می‌گوید همه شامپوها از دو ماده تشکیل می‌شوند: یکی پاک‌کننده و دیگری نرم کننده. (حتی شامپوهایی که به عنوان ترکیب شامپو – نرم‌کننده معرفی نشده‌اند نیز دارای مقداری نرم‌کننده هستند.) مقدار ترکیبی هر یک از آنها در شامپو به جنس مویی که برای آن تهیه می‌شود بستگی دارد. او. برین می‌گوید: «در صورتی که موهایی سبک‌وزن، نازک و لطیف داشته باشید، باید آنها را خیلی خوب شست‌وشو دهید زیرا وجود هر نوع چربی یا ماده اضافی روی مو باعث سنگین شدن آن می‌شود. شما به نرم‌کننده زیادی احتیاجی ندارید چون موهایتان را سنگین خواهد کرد.»شاید موهای بسیار ضخیم و زبر حتی به یک شوینده قوی‌تری برای تمیز نگه داشتن آنها نیاز داشته باشد، زیرا می‌تواند چرب‌تر شود و کثیفی را بیشتر در خود نگه دارد. او. برین اظهار می‌کند: «برای چنین موهایی، شاید بخواهید نرم‌کننده بیشتری استفاده کنید، زیرا جنس مو را بهتر می‌تواند مدیریت کند و احتمالا به آن بیشتر احتیاج دارد.»

shampoo
شامپوی موهای چرب یا خشک
واگمن آکورد، صاحب سالن زیبایی میزو در نیویورک و بوستون، می‌گوید: «چربی مو به دلیل فعالیت بیش از حد غده‌های چربی‌ساز است. شما نیاز به شامپویی دارید که چربی را از بین برده و به مو و پوست سر نیز آبرسانی کند.»از سوی دیگر، خشکی مو معمولا سبب آسیب رسیدن به موها می‌شود. دکتر مایکل هانجانی گالانت، متخصص پوست از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا که متخصص پوست و مو است، می‌گوید: «قسمت مرکزی مو جایی است که تمامی پروتئینی که به مو قدرت می‌دهد در آن قرار دارد. دور تا دور محور مو را چیزی به نام پوسته مو احاطه کرده است که از سلول‌های مسطح مانند تخته‌های چوبی روی بام درست شده‌اند. اگر لبه‌های آن کاملا منظم روی هم قرار نگیرند، موها کدر، شکننده و بدون درخشندگی خواهند شد.»هانجانی گالانت اظهار می‌دارد که این مساله می‌تواند در نتیجه مصرف شامپوهایی با پاک‌کننده قوی که از نظر شیمیایی موها را تغییر حالت می‌دهند (مانند فرکردن، صاف کردن یا رنگ کردن) و استفاده از گرما برای حالت دادن به موها رخ دهد. حتی پیچیدن مو و سایر روش‌های اصطکاکی برای حالت دادن به مو می‌تواند به آن آسیب برساند. هرچه این آسیب‌ها بیشتر به مو وارد شود، مو کدرتر و خشک‌تر می‌شود. آکورد می‌گوید: «وقتی به مو آسیبی وارد می‌شود، کمبود پروتئین کراتین که ساختار مو را تشکیل می‌دهد، به وجود می‌آید و ما سعی می‌کنیم از شامپوها یا موادی استفاده کنیم که حاوی کراتین باشند.» اما شامپوهای فراوانی وجود دارند که می‌توانند آسیب وارد شده به مو را ترمیم کنند به ویژه آسیبی که در نتیجه فر کردن یا رنگ کردن مو است. هانجانی گالانت می‌گوید: «این تغییر حالت به وسیله باز کردن پوسته مو آغاز می‌شود که به مواد شیمیایی اجازه می‌دهد به بخش میانی مو وارد شده و سپس قسمت دیگر این تغییر حالت پوسته مو را می‌بندد، اما هر بار که این کار را انجام می‌دهید این «لایه‌های مسطح» دقیقا به حالتی که بودند قرار می‌گیرند و آسیب ترمیم می‌شود.»

شامپوهای صاف‌کننده و نرم‌کننده
شامپوهایی که ادعا می‌کنند موهای شما را صاف یا نرم خواهند کرد به‌طور کلی حاوی ترکیبات پوشانندگی هستند. آکورد می‌گوید: «معمولا این‌گونه شامپوها دارای سیلیکون یا روغن‌ها هستند. آنها از طریق این پوشش مو را ترمیم خواهند کرد و اجازه می‌دهند ابزار گرم (مانند سشوار یا اتوی مو) آن را راحت‌تر صاف و نرم کند.»

شامپوهای حجم‌دهنده
آکورد می‌گوید: «بیشتر آنها فرمولی دارند که پوسته مو را باز کرده و آن را ضخیم‌تر می‌کنند. اما این شامپوها می‌توانند به مو صدمه برسانند و رنگ مو را نیز از بین برده و همچنین موهای فر یا صاف شده را برعکس کند. یعنی اگر موها را فر کرده باشید با استفاده از این شامپوها موها صاف می‌شوند و اگر صاف شده باشند به حالت اولیه خود باز می‌گردند.»او. برین خاطرنشان می‌کند: «هیچ شامپویی مو را روشن‌تر و صاف‌تر نخواهد کرد. مشتری چیزی را می‌خواهد که ما در صنعت به آن «لیز شدن» می‌گوییم که این حالت لیزی، نرمی‌ای را به وجود می‌آورد که شما بعد از آبکشی مو و پس از استفاده از نرم‌کننده احساس می‌کنید. اما احساس «لیزی» بدان معنا نیست که برای موهای شما مفید است. در واقع، این یعنی نرم‌کننده هنوز در لابه لای موهای شما قرار دارد و شما نمی‌خواهید باقی بماند.»

 شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده
این شامپو کمک می‌کند تا رنگ موی شما دوام لازم را پیدا کند. آکورد پیشنهاد می‌کند که میزان Ph شامپو را که میزان اسیدی یا قلیایی بودن محصول را مشخص می‌کند، بررسی کنیم. او توصیه می‌کند که از شامپوهایی با Ph بین ۵/۴ تا ۵/۵ استفاده کنیم تا از محو شدن رنگ مو جلوگیری کنیم. درصورتی‌که میزان Ph روی قوطی شامپو درج نشده بود، سعی کنید با بررسی نام محصول در اینترنت از آن مطلع شوید. او. برین می‌افزاید که ممکن است شامپوهای خوب برای موهای رنگ شده از ترکیباتی چون روغن، کتانجک دریایی یا خزه دریایی برای کمک به ثابت ماندن رنگ مو درست شده باشند.

شامپوهای خشک
آیا می‌خواهید موهای خود را بدون دوش گرفتن کامل و با سشوار تازه کنید؟ در این مواقع بهترین کار این است که از شامپوی خشک استفاده کنید. او. برین اظهار می‌کند: «آنها واقعا می‌توانند زندگی‌بخش باشند و عادت شامپو کردن روزانه شما را از بین ببرند. مقداری از شامپوی خشک را بردارید و به جلوی مو، پشت و روی فرق سر خود بمالید، سشوار و شانه خود را بردارید و موها را به سمت بالا پف دهید. به‌طور قطع در پنج دقیقه برای بیرون رفتن از خانه حاضر می‌شوید.»

 افسانه تبلیغات
این یادتان باشد که هر شامپویی که استفاده می‌کنید، لازم نیست هرچند وقت یک‌بار به دلیل «تبلیغات» عوض شود. آکورد و او. برین می‌گویند که این یک باور غلط است. بهترین روش برای انتخاب یک شامپو این است که از آرایشگر خود سوال کنید. او. برین می‌گوید: «یک دونده نباید چون از رنگ یک کفش خوشش می‌آید آن را انتخاب کند. او باید با این کفش به مسابقه دو برود. اندازه و نوع کفش باید مطابق با این شرایط باشد. شامپو هم همین‌طور است. شامپویی را انتخاب نکنید که دوستتان از آن خوشش می‌آید یا چون بوی آن را دوست دارید. از آرایشگر خود نظرخواهی کنید چون او بهتر از هرکس دیگری جنس موهای شما را می‌شناسد.»

تلفن سفارش کالا: 02177828376
سفارشات سالن‌ها با سرویس رایگان صورت می‌گیرد

مطالب مرتبط